Co wpływa na widoczność w Google?

Szacuje się, że jest ich około 200, ale ich liczba nie jest dokładnie znana. Informacje o istnieniu niektórych to tylko domysły, a inne zostały odkryte metodą prób i błędów. O czym właściwie mowa? O czynnikach rankingowych, czyli o tym, co konkretnie wpływa na pozycję strony internetowej w rankingu wyszukiwarki Google. Poniżej przedstawiamy najważniejsze i najciekawsze z nich, a także podpowiadamy, co robić, aby być widocznym w Google.

Nie jest tajemnicą, że algorytmy indeksujące wyszukiwarki Google biorą pod uwagę więcej niż 200 czynników, które decydują o pozycji konkretnej strony na liście wyników wyszukiwania. Sekretem internetowego giganta pozostaje natomiast wiedza, jakimi konkretnie wytycznymi kierują się jego roboty. Czynniki rankingowe to nieustannie gorący temat wśród entuzjastów e-marketingu, SEO i tworzenia stron www, którzy prowadzą własne eksperymenty, badania naukowe, czy tworzą teorie mające odsłonić chociaż rąbek tej tajemnicy. Zadanie jest tym trudniejsze, że Google regularnie aktualizuje swoje algorytmy, a z każdym z nich czynniki ulegają mniej lub bardziej poważnym zmianom.

Ale czy jest się czego bać? I co w takim razie wpływa na widoczność strony w wyszukiwarce? Poniżej przedstawiamy najważniejsze, najciekawsze, a także najdziwniejsze czynniki rankingowe stosowane przez Google.

Wiek, historia i czas trwania rejestracji domeny

Im dłużej dana domena działa w Internecie – tym lepiej. Około 60% najpopularniejszych stron w sieci to domeny, które mają więcej niż 3 lata. Z czego to wynika? Regularnie utrzymywana domena jest bardziej zaufana, a także lepiej „przejrzana” przez roboty Google, niż nowa i niepewna.

Skoro mowa o długo istniejących domenach, dla osób decydujących się na zakup „używanej” duże znaczenie powinna mieć historia domeny. Domena o niechlubnej historii, nawet po całkowitej zmianie przypisanej do niej witryny, nie będzie wzbudzała zaufania algorytmu. Co ciekawe, po zmianie danych właściciela domeny w serwisie whois można wystąpić o wyczyszczenie historii danej domeny.

Dla Google ma znaczenie nie tylko, jak długo istnieje domena i co się na niej dotychczas działo, ale też to, jakie ma perspektywy na przyszłość. Dlaczego? Z oficjalnego komunikatu Google wynika, że witryny godne zaufania i wysokiej jakości są zazwyczaj opłacane na kilka lat do przodu, w przeciwieństwie do tych, które służą jakiemuś (często szemranemu) celowi przez kilka miesięcy i upadają.

Treść na stronie

Algorytmy Google korzystają z tzw. crawlerów, czyli robotów „przechodzących” stronę linijka po linijce i na tej podstawie oceniają jej wiarygodność. Dokładnej analizie poddają między innymi treść, na którą natrafią.

Co sprawdzają? Długość tekstu (dłuższy tekst jest lepszy niż krótki), zawartość multimediów (zdjęcia są lepsze niż brak zdjęć), ale też poprawność gramatyczną i ortograficzną treści, czy całościowe podejście do tematu (strony szeroko opisujące jakieś zagadnienie są lepiej opisywane niż te jedynie poruszające dany temat). Co ciekawe wyżej oceniana jest też treść przedstawiona w postaci list i bullet pointów. A to jeszcze nie koniec: crawlery zwrócą też uwagę na aktualność treści, regularność aktualizacji strony, oryginalność zamieszczonych treści, czy… poziom trudności tekstu. Wyższe noty dostanie też treść, którą roboty uznają za przydatną dla internautów.

Budowa strony www

W tej „kategorii” też mamy do czynienia z szeregiem najróżniejszych wyznaczników. W 2019 roku do najważniejszych należą szybkość ładowania strony i odpowiednia architektura informacji. Odpowiednia, czyli przejrzysta i jasna – strona powinna zawierać tylko niezbędne zakładki, a kod stanowiący jej podstawę powinien być napisany schludnie i bez błędów. Ważna jest także obecność elementów multimedialnych (tak jak wyżej wspomnieliśmy w treści, ale nie tylko) oraz interaktywnych. Oceniane jest też generalne user experience, czyli zadowolenie użytkowników z odwiedzania strony w różnych przeglądarkach, na podstawie m.in. ruchu na stronie, czy ocen internautów.

Niezwykle istotne jest przystosowanie strony do urządzeń mobilnych. Ma ono zresztą znaczenie nie tylko dla algorytmów Google. Mobilność strony internetowej jest tak ważna, że poświęciliśmy jej odrębny wpis. Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj: Mobilność strony internetowej – dlaczego jest tak ważna?

Pozycjonowanie one-page

Czyli wszelkie działania na stronie, aktywnie zmierzające do poprawy jej pozycji w rankingu Google. W tym przypadku oceniane jest oczywiście zastosowanie i dobór słów kluczowych, zarówno w adresie domeny i subdomen, url strony (liczy się też jego długość), ale także w nagłówkach, podpisach grafik, zamieszczonej na stronie treści. Te czynniki są najlepiej zbadane i stanowią podstawę działań SEO.

Co ciekawe Google nie przepada za stronami, które są „przeoptymalizowane”, a nadmierne działania mające wywindować stronę na jak najwyższą pozycję będą karane i mogą odnieść efekt odwrotny do zamierzonego.

Interesuje Cię pozycjonowanie? Przeczytaj tekst, w którym mówimy wszystko, co musisz wiedzieć o pozycjonowaniu.

Linki

Czyli w skrócie: uważaj, do kogo linkujesz i kto linkuje do Ciebie. Ogólna zasada mówi, że im więcej linków w sieci prowadzi do Twojej strony tym lepiej. W praktyce bywa różnie – jeśli te linki znajdują się na podejrzanych stronach o treści niskiej jakości i tzw. zapleczówkach, które powstają tylko w tym celu, możesz spodziewać się gorszego wyniku w indeksie. Podobnie działa to w drugą stronę: jeśli na Twojej stronie znajdują się odniesienia do tzw. bad neighbourhoods (złych sąsiedztw), Google nie uzna jej za zaufaną. Tacy niepożądani sąsiedzi to przede wszystkim podejrzane strony pożyczkowe i farmaceutyczne.

Google „lubi” natomiast linki do stron o wysokim autorytecie, cieszące się zaufaniem internautów, o charakterze rządowym lub naukowym. Na korzyść Twojej strony wpłynie także umieszczenie linku do niej, jako do źródła w artykule w Wikipedii.

Algorytmy Google ocenią też sposób umieszczenia linków na Twojej stronie, na przykład wyżej oceniane są linki wbudowane w tekst niż „wiszące” luzem. Zwróć też uwagę na niedziałające linki –one potrafią skutecznie zepsuć wyniki w wyszukiwarce.

Co jeszcze lubi Google?

Na pozycję strony w rankingu wyszukiwarki wpływają mniej lub bardziej niespodziewane czynniki. I tak: zaufanie do Twojej strony podniesie posiadanie domeny z rozszerzeniem krajowym (w przeciwieństwie do funkcjonalnego), posiadanie zakładki „kontakt” i „o nas”, podpięcie do Google Console i Google Analitycs, a także komentarze i wszelkie aktywności użytkowników, takie jak oceny i recenzje. Algorytmy Google oceniają też wysoko witryny sprzężone z różnymi mediami społecznościowymi – Facebookiem, Twitterem i Linkedin.

Ważnym dla robotów Google czynnikiem, zdecydowanie podnoszącym ich zaufanie do danej strony jest też zainstalowany w witrynie certyfikat SSL. Od 2014 roku firma przyznaje, że posiadanie przez witrynę oznaczenia https podnosi jej pozycję w rakingu.

Słowem podsumowania

Jak widzisz, czynniki wpływające na widoczność w Google można by wymieniać jeszcze przez kilka długich stron. W końcu jest ich ponad 200. Zatem podsumowując: co korzystnie wpłynie na pozycję Twojej strony w rankingu Google?

To najważniejsze czynniki, o których warto pamiętać, aby Twoja strona internetowa, w którą inwestujesz czas i pieniądze, nie zniknęła w morzu treści, jakie zawiera internet.