Firmowa wizytówka w Google, to coś więcej niż znacznik na mapie, pod którym można znaleźć Twoją firmę. To przydatne narzędzie biznesowe, które będzie skutecznie przyciągać klientów do Twojego biznesu. W nowym wpisie na naszym blogu przeczytasz o tym, dlaczego warto je mieć. Podpowiadamy też, jak nie dać się negatywnym opiniom na Twoim profilu Google!

Internetowy gigant z doliny krzemowej oferuje swoim użytkownikom niemal niezliczone narzędzia, mające ułatwić im codzienne życie. Nie zapomina też o przedsiębiorcach. Z myślą o nich powstało narzędzie Moja Firma, czyli popularna „wizytówka” firmy. To świetne, ale czasem niedoceniane narzędzie biznesowe do rozwijania swojego wizerunku w sieci. Jak możesz je wykorzystać w swojej firmie? O tym opowiemy Ci w poniższym wpisie.

Jak działają wizytówki Google? To przede wszystkim narzędzie umożliwiające podpięcie, w konkretnej lokalizacji na mapie Google, prostej prezentacji przedsiębiorstwa, które działa w tym miejscu. Do podstawowych danych, jakie powinien zawierać każdy profil, należą: dane kontaktowe, godziny otwarcia czy opis oferowanych usług. Dodatkowo przedsiębiorca może uzupełnić swoją wizytówkę o niestandardowe godziny otwarcia, cennik usług, czy nawet możliwość rezerwacji wizyty lub stolika.

Wizytówki Google są jednak narzędziem interaktywnym – odwiedzający mają możliwość zadawania pytań dotyczących danej firmy i wystawiania opinii w pięciogwiazdkowym systemie ocen z opcją rozszerzenia oceny o krótką recenzję.

Dlaczego warto założyć wizytówkę firmy w Google?

Zastanawiasz się, czy Twoja firma powinna mieć wizytówkę w Google? Nie czekaj, aż zrobi to ktoś inny. Sytuacje, w których niezadowoleni klienci zakładają profil firmy w mapach Google, zdarzają się bardzo często i przysparzają przedsiębiorcom wiele kłopotu. Nie dość, że w internecie „wisi” negatywna opinia, to nie są w stanie nic z nią zrobić, bo ktoś inny ma władzę nad profilem ich własnej firmy.

Brzmi okropnie, prawda? Dlatego, jeśli Twoja firma jeszcze nie ma własnego profilu, załóż go już teraz.

W zamian zyskasz świetną prezentację swojej firmy w sieci. Google bardzo mocno wspiera swoje wizytówki i doskonale je pozycjonuje. Na liście wyników wyszukiwania wizytówki widoczne są nawet powyżej dobrze wypozycjonowanych stron wizerunkowych, co właściwie gwarantuje, że zainteresowany klient zobaczy Twoją firmę. Dodatkowo wizytówki są sprzężone z mapami Google – jeśli Twój potencjalny klient będzie szukał biznesu w swojej okolicy, Twoja firma od razu zostanie mu pokazana.

Jeśli Twój biznes dopiero startuje i nie ma jeszcze własnej strony internetowej, wizytówka będzie świetnym rozwiązaniem na ten „etap przejściowy”. Zaczniesz od razu budować obecność swojej firmy w sieci i nawiążesz dialog ze swoimi klientami.

Pytania i opinie – ważna funkcja wizytówek

Jak już wspominaliśmy, wizytówki Google to narzędzie interaktywne. Google bardzo mocno stawia na dialog i warto o tym pamiętać. Dlatego zwróć uwagę na dwie funkcje, z których mogą skorzystać Twoi klienci: pytania i opinie.

Pytania zadają zazwyczaj osoby dopiero zainteresowane skorzystaniem z Twoich usług. Staraj się zawsze na nie odpowiadać i udzielać wyczerpujących odpowiedzi. W ten sposób pokażesz swoim klientom, że zapraszasz ich do skorzystania z oferty Twojego biznesu i mogą liczyć na Twoje wsparcie także na późniejszym etapie, np. podczas wyboru konkretnego produktu.

Opinie w Google wystawiają osoby, które już znają Twój biznes i są zadowolone (lub nie!) z Twojej usługi. Opiniami dzielą się byli klienci, pracownicy, czasami przedstawiciele konkurencji. W zależności od podjętych przez Ciebie działań opinie mogą być Twoim sprzymierzeńcem lub najgorszym wrogiem Twojej firmy.

Jak wykorzystać opinie Google na swoją korzyść?

Cały czas pamiętaj, że profil Twojej firmy powinien być polem dialogu między Tobą i klientem, a nie monologu internautów, których wiadomości pozostają bez odpowiedzi.

Dlatego w zdecydowanej większości przypadków na opinie, zarówno te pozytywne, jak i negatywne warto odpowiedzieć. Jeśli ktoś podzielił się pozytywnymi wrażeniami związanymi z Tobą i Twoim biznesem – podziękuj. Zajmie Ci to tylko chwilę, a będzie dobrze wyglądać w oczach autora opinii i następnych osób odwiedzających Twój profil.

Jednak pozytywne opinie to temat stosunkowo łatwy. Prędzej, czy później, na profilu Twojej firmy z pewnością pojawią się też negatywne komentarze. Jak radzić sobie z głosami niezadowolonych klientów lub (tak też bywa) osób opłaconych przez konkurencję? Jeśli chcesz wyjść z tej sytuacji z twarzą, a nawet na niej zyskać, weź sobie do serca te rady:

·Zachowaj spokój. Nawet jeżeli negatywna opinia jest, Twoim zdaniem, niesłuszna, nie ulegaj pokusie wyrzucenia z siebie frustracji. Twoje odpowiedzi powinny prezentować wysoki poziom kultury osobistej i rzeczowości.

·Pamiętaj, że reprezentujesz swoją firmę, a Twoje odpowiedzi zobaczy nie tylko autor opinii, ale też wszystkie osoby, które w przyszłości odwiedzą profil Twojej firmy. Warto pokazać im, że nawet jeśli jakiś problem faktycznie się pojawił, potrafisz uznać swój błąd i dokładasz wszelkich starań, aby przykre sytuacje więcej się nie powtarzały.

·Przenieś rozmowę za kulisy. Nie twórz wielowarstwowych dyskusji w zakładce z opiniami. Zaproś niezadowolonego klienta do prywatnej rozmowy i podaj mu dane, pod którymi może się skontaktować z Twoją firmą. Pamiętaj, że może zechcieć skorzystać z tej opcji, więc jeśli prosisz go o przysłanie maila, trzeba będzie mu odpowiedzieć! Inaczej może czekać na Ciebie kolejny, jeszcze bardziej negatywny komentarz.

·Szukaj polubownego rozwiązania. Pokaż, że gdy trzeba, potrafisz iść na kompromisy i chcesz tego, co najlepsze nie tylko dla siebie, ale przede wszystkim dla Twoich klientów.

·Bądź rzeczowy. Niezadowolony klient stawia konkretne zarzuty, ale Ty masz mocny argument, że sytuacja wyglądała inaczej? Bez emocji i docinków przedstaw swoją wersję wydarzeń. Bez przesadnego wchodzenia w szczegóły pokaż, że ten medal ma dwie strony.

·Pamiętaj, że czasami warto odpuścić. Są sytuacje, w których szkoda Twoich nerwów, albo takie, w których nie masz możliwości rzeczowej reakcji – na przykład, kiedy opinia jest chaotyczna i nieskładna, albo składa się z jednej gwiazdki, bez komentarza. Jak na nie odpowiedzieć? Czasami nie warto.

·Znaj swoje prawa. Google umożliwia zgłoszenie negatywnych i krzywdzących opinii – jeśli nie ma innego wyjścia, możesz skorzystać z tej możliwości. Warto jednak mieć na uwadze dwie rzeczy: po pierwsze, Gogole nie usuwa recenzji składających się z jednej gwiazdki bez żadnego komentarza, a po drugie, autor opinii dostanie informację o zgłoszeniu jego wypowiedzi i jeśli opinii nie uda się usunąć, może o tym opowiedzieć na forum publicznym.

Siedem powyższych porad można streścić w jednym zdaniu: pamiętaj, że profil Twojej firmy to jej wizytówka. Odpowiednio przygotowana prezentacja firmy w Google to narzędzie skuteczne w wymiarze praktycznym – działa na Twoich realnych, lokalnych klientów i jest mocno osadzone w konkretnej lokalizacji. Warto poświęcić czas na jej rzetelne opracowanie, a ona „odwdzięczy się” przyciąganiem kolejnych klientów dla Twojej firmy.