Niezależnie od branży, tematyki czy przeznaczenia strona internetowa będzie najbardziej skuteczna wtedy, kiedy będzie widoczna na wysokim miejscu listy wyników wyszukiwarek internetowych. Całość działań, które mają zapewnić stron dobre pozycje, znana pod nazwą SEO dzieli się na dwie podstawowe części: działania on page i off page. Czym się różnią, jakie dają efekty i kiedy jest stosować? Na te pytania odpowiadamy w poniższym tekście.

Nazwa SEO jest skrótem od anglojęzycznego określenia search engine optimatization, które w dosłownym tłumaczeniu oznacza optymalizację pod kątem wyszukiwarki internetowej. W praktyce SEO to wszystkie działania podejmowane wobec wybranej witryny internetowej, których celem jest „wywindowanie” jej na jak najwyższe miejsca na liście wyników wyszukiwania. Ze względu na jej popularność strony internetowe najczęściej optymalizuje się pod kątem wyszukiwarki Google.

Jaki jest cel SEO? Odpowiedź na to pytanie jest prosta. Im wyższe miejsca na listach wyników wyszukiwania Google, tym więcej osób zobaczy stronę, odwiedzi ją i przyniesie zysk jej właścicielowi, na przykład korzystając z oferty jego firmy, albo dzięki wyświetleniom reklam na stronie.

Całość działań, które podejmujemy w celu optymalizacji witryny pod kątem wyszukiwarek, dzieli się na dwa rodzaje: on-page i off-page.

SEO on-page i off-page – na czym polega?

Działania on-page (z ang. na stronie), jak wskazuje nazwa, dotyczą tego rodzaju dostosowania pod SEO, którego dokonuje się w ramach danej witryny internetowej. Optymalizacja on-page, na przykład:

Z kolei działania off-page (z ang. poza stroną) podejmujemy w otoczeniu strony, na przykład:

SEO on-page i off-page – efekty

Żeby zrozumieć, na czym polega SEO warto wiedzieć, w jaki sposób wyszukiwarka Google porządkuje strony. Służą jej do tego algorytmy pełzające, tzw. crawlery, które „czytają” każdą napotkaną stronę internetową linijka po linijce i analizują to, co napotkają na swojej drodze: tekst, linki, obrazy, elementy multimedialne itd. Analiza odbywa się zarówno pod kątem dopasowania do słów kluczowych, jak i pozostałych czynników rankingowych uwzględnianych przez Google.

Jeśli wyniki analizy są dla Google pomyślne, strona ma szansę znaleźć się na wyższych miejscach wyników wyszukiwania, a jeśli nie – zostaje przeniesiona na jej dół.

SEO on-page sprawia, że strona staje się bardziej przyjazna robotom Google i pozwala im w łatwiejszy sposób określić, w odpowiedzi na jakie pytania użytkowników ma wyświetlać się na liście wyników. Dlatego tak ważny jest precyzyjny dobór słów kluczowych i umiejętne zastosowanie ich w treści na stronie internetowej. Dobra optymalizacja strony wskazuje też robotom Google, że jest ona przyjazna użytkownikom i wiarygodna, czyli, że można ją promować w wynikach wyszukiwania.

Z kolei SEO off-page służy przede wszystkim budowaniu dobrej reputacji danej witryny internetowej. Domena, do której linki często udostępniane są w sieci, będzie miała większe szanse na zaistnienie na wysokich miejscach listy wyników wyszukiwania. I chociaż prawdą jest, że liczy się duża liczba linkowań, trzeba pamiętać, że równie ważna jest ich jakość. Jeśli nazwa domeny lub prowadzące do niej linki znajdują się na wysokiej jakości portalach i forach branżowych – Google uzna tę stronę za wiarygodną i związaną z określonym tematem. Z kolei jeśli linki będą umieszczone na stronach o wątpliwej renomie, Google może uznać, że nie warto ufać linkowanej witrynie.

Co wpływa na widoczność Twojej strony w Google? Listę najważniejszych, najciekawszych i… najdziwniejszych czynników rankingowych znajdziesz na naszym blogu!

SEO on-page i off-page – kiedy stosować?

Działania SEO można wdrażać we właściwie każdym momencie istnienia strony internetowej. Nie ulega jednak wątpliwości, że najlepiej jest o nie zadbać już podczas budowania witryny – na tym etapie optymalizacja będzie najmniej kłopotliwa i najszybsza. Ta zasada dotyczy przede wszystkim działań on-page, które są niejako „wbudowane” w stronę. Działania off-page można rozpocząć nieco później, ale też nie należy z nimi zwlekać, bo pomagają budować popularność witryny i jej pozycję w wyszukiwarce Google już od samego początku jej działania.

SEO on-page i off-page – jak wdrożyć?

Znając podstawy SEO, można wdrażać je na swojej witrynie internetowej, ale nie da się ukryć, że to żmudny i trudny dla początkujących proces. Co ważne, SEO strony wymaga częstej aktualizacji, ze względu na zmiany fraz kluczowych lub czynników rankingowych Google. O tym, jak wiele uwagi należy poświęcić SEO i jego udoskonalaniu może świadczyć na przykład fakt, że istnieją całe firmy poświęcone tej działalności.

Dlatego, jeśli samemu nie jest się specjalistą, prowadzenie SEO strony najlepiej zlecić je zespołowi profesjonalistów. W takim wypadku wdrożenie SEO rozpoczyna się od audytu strony, podczas którego pracownik firmy korzystając z własnego doświadczenia i specjalistycznego oprogramowania sprawdza, jakie zmiany należy wprowadzić na stronie i w jej otoczeniu w sieci, aby była bardziej przyjazna wyszukiwarce Google. Po audycie powinna zostać opracowana strategia wzajemnie uzupełniających się działań on-page i off-page. Taki plan może obejmować nawet kilka lub kilkanaście miesięcy, bo należy pamiętać, że skutków działań SEO nie zobaczymy z dnia na dzień. Następnie specjaliści działają zgodnie z ustalonym planem, a klient (zazwyczaj raz w miesiącu) otrzymuje raporty z przeprowadzonych prac i wyników swojej strony internetowej.

Taki zespół specjalistów pracuje dla nas – w uti.pl. Jeśli zastanawiasz się, czy Twoja strona potrzebuje działań SEO, skontaktuj się z nami, a my przeprowadzimy jej audyt. Jeśli potrzebujesz wsparcia w optymalizacji on-page i off-page chętnie weźmiemy Twoją stronę pod opiekę i będziemy razem z Tobą budować jej pozycję w internecie!

Jeśli masz pytania dotyczące SEO skontaktuj się z nami telefonicznie, mailowo lub przez formularz na stronie. Na część najpopularniejszych pytań odpowiedzieliśmy w tekście na naszym blogu: wszystko o pozycjonowaniu – być może znajdziesz w nim odpowiedź na nurtujące Cię pytania.