Wpływ domeny internetowej na pozycjonowanie strony lub sklepu internetowego

Czy domena Twojej strony internetowej może mieć wpływ na jej pozycjonowanie?

Oczywiście! Spośród ponad dwustu czynników rankingowych uznawanych przez Google, kilka odnosi się bezpośrednio do domen internetowych. W jaki sposób domena wpływa na pozycjonowanie, a co tak naprawdę nie ma znaczenia dla robotów indeksujących? Odpowiedź znajdziesz w poniższym wpisie.

Domena to, inaczej mówiąc, wyjątkowy adres internetowy, do którego przypisane są witryny, poczta e-mail i inne usługi. Każda domena odwołuje się do ściśle określonego zasobu sieci, dlatego jest niepowtarzalna. Składa się z nazwy oraz rozszerzenia (końcówki, np. .pl, .com), które razem stanowią część adresu url danej strony i jej podstron.

Więcej o tym, czym jest domena, pisaliśmy na naszym blogu – sprawdź!

Domena internetowa a pozycjonowanie

W jaki sposób domena może wpłynąć na pozycję Twojej witryny na liście wyników wyszukiwania? Wbrew pozorom nie chodzi o słowa zawarte w adresie (o tym przeczytasz w dalszej części tekstu), ale o inne, być może mniej oczywiste czynniki. Należą do nich:

Autorytet domeny

Jak wiadomo, roboty indeksujące nagradzają te witryny, na których znajdą wysokiej jakości treść oraz te, do których linki prowadzą z innych zaufanych stron internetowych (nazywamy to profilem linkowym witryny). Domena powiązana z taką stroną będzie miała wysoki autorytet.

Oznacza to, że nawet gdy ktoś postanowi pożegnać się z domeną o wysokim autorytecie, nowy właściciel może liczyć na lepsze pozycjonowanie swojej witryny, którą z nią powiąże.

Z drugiej strony, jeśli wykupimy domenę, do której wcześniej przyporządkowana była witryna o niskiej wartości dla wyszukiwarki, na przykład zawierająca niebezpieczne treści lub będąca celem ataku hakerskiego, może się to negatywnie odbić na pozycji naszej witryny.

Dlatego przed podjęciem decyzji o zakupie konkretnej domeny warto sprawdzić jej historię. W internecie dostępne są darmowe narzędzia stworzone do tego celu. Sam proces zajmie więc kilka minut, a pozwoli cieszyć się „porządną” domeną.

Zarejestruj lub transferuj domenę do UTI.PL!

Startujesz z biznesem?
Rozpocznij biznes od adresu internetowego w uti.pl
ZAREJESTRUJ Domenę z Twoim opiekunem lub samodzielnie.

Sprawdź jak możemy Ci pomóc

Domena internetowa

Rozszerzenie domeny

Zdania na temat wpływu rozszerzenia na pozycjonowanie są podzielone, dlatego warto przyjrzeć się bliżej temu zagadnieniu.

Rozszerzenie domeny, czyli końcówka, np. .pl, .com, .biz, pomaga w określeniu przynależności witryny, przede wszystkim pod względem kraju, ale także regionu czy charakteru danej domeny.

Mimo że rozszerzenie samo w sobie nie jest czynnikiem rankingowym, będzie ono miało wpływ na przyporządkowanie domeny do danej kategorii (np. językowej). Taka domena będzie wyświetlana odbiorcom posługującym się konkretnym językiem, a jej pozycjonowanie będzie najłatwiejsze w jego obszarze.

A co z nietypowymi rozszerzeniami, które możemy potraktować jako wyróżnik? Zwróć uwagę na to, jakie rozszerzenia mają domeny znajdujące się w zestawieniach najczęściej odwiedzanych witryn. Zdecydowana większość z nich posługuje się końcówką .pl i .com – są bardziej zrozumiałe dla użytkowników i chętniej przez nich odwiedzane, dlatego też takie strony lepiej się pozycjonują.

Nazwa marki w nazwie domeny

Zagadnienie wpływu słów umieszczonych w nazwie domeny jest również dosyć niejednoznaczne. Z jednej strony (jak przeczytasz za chwilę), nie warto umieszczać w nazwie domeny słów kluczowych. Z drugiej poleca się umieszczenie w niej nazwy marki.

Dlaczego? Bo na pozycjonowanie wpływa między innymi liczba wystąpień nazwy marki w sieci. Zaliczają się do nich także te, kiedy jest ona zawarta w linku umieszczonym na innych stronach internetowych.

 

Co nie ma wpływu na pozycjonowanie strony?

Wokół czynników indeksowych związanych z domeną internetową narosło wiele mitów. Które aspekty wbrew pozorom nie wpływają na pozycjonowanie domeny?

Słowa kluczowe w nazwie domeny

Do pewnego momentu bardzo popularną praktyką było umieszczanie nazwie domeny słów kluczowych związanych z zawartością witryny. EDM, czyli exact match domain (dokładne dopasowanie domeny) miało na celu wzmocnienie pozycjonowania poprzez kolejne powtórzenie ważnych słów kluczowych.

Przestało ono być brane pod uwagę po aktualizacji algorytmu Google w 2012. Dzisiaj osobom szukającym domeny zaleca się raczej wybór adresu prostego i przykuwającego uwagę odwiedzających albo zawierającego nazwę marki. Tego typu adres domeny będzie zdecydowanie bardziej uniwersalny i posłuży nam dłuższy czas.

Wiek domeny

Ten argument powiązany jest ze wspomnianym wcześniej autorytetem domeny. Zakłada, że im dłużej istnieje domena, tym większym zaufaniem powinna się cieszyć. Jak wskazują pracownicy Google, tak nie jest.

Domena musi cieszyć się zaufaniem, a ono nie jest równoznaczne z jej długowiecznością. Na powiązanych z nią witrynach mogły być przecież umieszczane wcześniej niebezpieczne treści. Dlatego od wieku danej domeny zdecydowanie bardziej istotna jest jej historia.

Jaka domena będzie wspierała pozycjonowanie?

Biorąc pod uwagę wymienione wyżej czynniki, najlepszą domeną będzie ta o prostej nazwie związanej z naszą marką oraz zakończona popularnym i zaufanym rozszerzeniem. By wspierać pozycjonowanie, powinniśmy zwrócić uwagę przede wszystkim na autorytet domeny, czyli jej historię i to, jakie inne witryny do niej linkują.

 

Chcesz wiedzieć więcej o tym, jak wybrać idealną domenę? Pisaliśmy o tym na naszym blogu – sprawdź!